Αυχενική Συνδρομή (Αυχενικό Σύνδρομο)

Ο όρος «αυχενική συνδρομή» είναι γενικός και χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια ομάδα παθήσεων που αφορούν στην Αυχενική Μοίρα της Σπονδυλικής Στήλης (ΑΜΣΣ) κι εμφανίζεται με παρόμοια συμπτώματα και κλινικά ευρήματα με κοινό αιτιολογικό παράγοντα τον ερεθισμό αυχενικού νεύρου.

Συμπτώματα:
Τα συμπτώματα μπορεί να εμφανίζονται μεμονωμένα ή συνδυαστικά και μπορεί να είναι: κεφαλαλγία (πονοκέφαλος), πόνος στην περιοχή του αυχένα, τους ώμους, τη ράχη, την ωμοπλάτη, το στήθος και τον βραχίονα, ζάλη, αιμωδίες (μουδιάσματα) στα δάκτυλα των χεριών ή και στην παλάμη. Επίσης μπορεί να υπάρχει ελάττωση της δύναμης (πτώση μυϊκής ισχύος) με αποτέλεσμα αδυναμία σύλληψης αντικειμένων τα οποία μπορούν να πέφτουν από τα χέρια του/της ασθενούς. Ημικρανία και ίλιγγοι δεν είναι σπάνια. Σπάνια άλγος στην κάτω γνάθο και στη μασχαλιαία χώρα.

Αιτιολογία:

Η απώλεια της φυσιολογικής καμπύλης της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης αλλά και η προβολή ή η κήλη δίσκου μπορούν να οδηγήσουν στην εμφάνιση των συμπτωμάτων. Ο ερεθισμός των αυχενικών νευρικών ριζών είναι η κύρια αιτία, σε άλλοτε άλλο βαθμό. Γενετικοί παράγοντες (κληρονομικότητα), τροχαία ατυχήματα ή άλλοι τραυματισμοί του αυχένα, τρόπος ζωής, υπερέκθεση σε οθόνες και η εργασία σε μονότονες δουλειές – παλαιότερα π.χ. γαζώτριες, συσκευαστές – φλεγμονές (μικροβιακές και μη) αλλά και πρωτοπαθείς και μεταστατικοί όγκοι στη ΑΜΣΣ, μπορούν να ευνοήσουν τον μυϊκό σπασμό, την φλεγμονή και την πίεση της ρίζας του νεύρου που είναι οι αιτίες εμφάνισης του αυχενικού συνδρόμου.

Διάγνωση:

Ο συνεχόμενος πόνος αλλά και οι αιμωδίες (μουδιάσματα) – συνήθως των άνω άκρων – οδηγούν τον ασθενή στο γιατρό. Η κλινική εξέταση μπορεί να ανακαλύψει μυϊκό σπασμό στους τραχηλικούς μυς, πόνο στην ωμοπλατιαία ή ραχιαία περιοχή, πόνο στον ώμο και τον βραχίονα, μυϊκή αδυναμία και αισθητική διαταραχή. Ο νευρολογικός έλεγχος συνήθως αναδεικνύει συμπτώματα. Ο ακτινολογικός έλεγχος μπορεί να δείξει ευθειασμό ή αναστροφή της φυσιολογικής καμπύλης της ΑΜΣΣ. Η μαγνητική τομογραφία (MRI) μπορεί να δείξει την ύπαρξη προβολής ή κήλης δίσκου, την ύπαρξη οστεόφυτων, σπονδυλαρθρίτιδας, τον ερεθισμό αυχενικών ριζών ή την ανάδειξη μυελοπάθειας του νωτιαίου μυελού. Το ηλεκτρομυογράφημα είναι απαραίτητο σε περίπτωση συνύπαρξης συνδρόμου καρπιαίου σωλήνα ή σύνδρομο παγίδευσης ωλενίου νεύρου στον αγκώνα.

Θεραπεία:

Συντηρητική κυρίως. Πολύ συχνά ο συνδυασμός αντιφλεγμονωδών, μυοχαλαρωτικών και φαρμάκων κατά του νευροπαθητικού πόνου μαζί με τη χρήση μαλακού κολλάρου αυχένα, θερμών επιθεμάτων αυχένα και τροποποίηση συνθηκών ύπνου μαζί με φυσικοθεραπεία είναι αρκετά για την αντιμετώπιση του συνδρόμου. Η άσκηση είναι αποφασιστική για τη αποφυγή των υποτροπών. Η χειρουργική θεραπεία συνιστάται στην πρόσθια ή προσθιοπλάγια προσπέλαση της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης (ΑΜΣΣ) την πλήρη αφαίρεση του μεσοσπονδύλιου δίσκου και σπονδυλοδεσία, συνήθως και με χρήση μοσχευμάτων. Σε βαριές περιπτώσεις – όταν ο ασθενής δεν μπορεί να κρατήσει αντικείμενα και του πέφτουν από τα χέρια του – επιβάλλεται άμεση χειρουργική επέμβαση  όπως και σε περίπτωση που έχουν προσβληθεί και τα κάτω άκρα ή εμφανίζονται συμπτώματα ακράτειας ούρων (ή και κοπράνων).

Κατανομή συμπτωμάτων αυχενικού συνδρόμου

Ερεθισμός αυχενικών ριζών

MRI ΑΜΣΣ, με ευθειασμό, σπονδυλαρθρίτιδα, κήλη δίσκου και οστικό οίδημα σπονδυλικών σωμάτων

Συντηρητική αγωγή